Aleksandra Joanna Garbal
Fot. Andrzej Morciniec
Composer, pianist, harpsichordist, specialist in a specific area of performance, music theorist and educator.
She studied on Composition, Conducting and Theory of Music Department at the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice and graduated with distinction in 1996 ( thesis on theory of music on conducting professor Jolanta Szulakowska- Kulawik). In 1993-1998 she continued her studies of composition in master class of professor Józef Świder and harpsichord in master class of professor Marek Toporowski. She graduated both of them with distinction in 1998. In 2000 she postgraduated theory of music at the Frederic Chopin Academy of Music in Warsaw. In addition she studied in master class of professors Maria Kubień- Uszokowa and Monika Sikorska – Wojtacha at the Karol Szymanowski University of Music. In 2005 she graduated the Vocal and Instrumental Department with distinction in piano. In 2012 she graduated Postgraduated Studies in Composition at the Frederic Chopin University of Music in Warsaw in master class of professor Marian Borkowski. She took part in many international composers, harpsichord and piano courses, workshops, conferences and festivals in Poland and abroad ( Australia, Austria, France, Germany, USA-Texas, Wales).
Awards and scholarships:
1983, 1984 First Prizes in Piano Competitions in Opole,
1987 Third Prize in Piano Competition in Chorzów,
1987-1988 Scholarship of Janaćkova Academy of Music in Brno,
1988 Karol Szymanowski Piano Competition in Zakopane,
1989 First Prize in Piano Competition in Opole,
1993 Second Prize in Tadeusz Baird Composers Competition in Warsaw( First Prize not awarded) for her Adagio con espressione for soprano and orchestra
1994,1995 the Minister of Culture and Art Scholarships
1996 the Musikakademie Rheinsberg’s scholarship
1997 First Prize in Ryszard Bukowski Composers Competition in Wrocław for her Overture Ażdacha for symphony orchestra
1998 Gaudeamus Music Week Foundation scholarship in Amsterdam
2001 Distinction on the A.Chlondowski Festival in Mysłowice for her Stabat Mater for mixed choir
Since 1996 she has worked at the School of Music in Strzelce Opolskie as a teacher as well as she has cooperated with the Grzegorz Fitelberg School of Music in Chorzów (1995) and Frederic Chopin School of Music in Opole, Organ School in Gliwice, the College of Church Music in Gliwice and the University in Opole. Since 1995 she has also cooperated with the Tryl Choir in Toszek.
She is a member of Polish Composers Union, Authors Association in ZAiKS and ISCM Polish Section in Warsaw.
Studiowała na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 1996. W latach 1993-98 kontynuowała studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Józefa Świdra oraz w klasie klawesynu Marka Toporowskiego (dyplomy z wyróżnieniem w 1998). W 2000 ukończyła dwuletnie Podyplomowe Studia Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 2002-2005 studiowała w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym w klasie fortepianu Marii Kubień-Uszok oraz Moniki Sikorskiej-Wojtachy (dyplom z wyróżnieniem w 2005). W latach 2009-2012 kontynuowała studia podyplomowe w zakresie kompozycji pod kierunkiem Mariana Borkowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wynikiem bardzo dobrym w 2012).
W 1987 uzyskała letnie stypendium Janaćkovej Akademie Muzićskich Umeni w Brnie. Od 1994 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki, zaś w 1996 uzyskała letnie stypendium kompozytorskie Akademii Muzycznej w Rheinsbergu w Niemczech, w 1998 stypendium Gaudeamus Foundation w Amsterdamie.
Brała udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich, warsztatach i sympozjach naukowych prowadzonych m.in. przez takich kompozytorów, jak Paul-Heinz Dittrich, Helmut Zapf, Osvaldas Balacauskas, Jonathan David Kramer, Tom Johnson, Martin Bresnick, Daryl Runswick, Claude Lefebvre, Louis Andriessen i Sylvano Bussotti. Uczestniczyła również w międzynarodowych kursach klawesynowych prowadzonych przez Aline Zylberajch i Jacques Ogg.
Jest laureatką wielu konkursów pianistycznych (1983, 1984, 1987, 1988, 1989), a także konkursów kompozytorskich: w 1993 otrzymała II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda za Adagio con espressione na sopran i orkiestrę (1993), w 1997 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu za Uwerturę „Ażdacha” na orkiestrę symfoniczną (1996). W 1998, jako jedyna kompozytorka z Polski, otrzymała stypendium Gaudeamus Fundation i była honorowym gościem międzynarodowego Festiwalu „Gaudeamus Music Week” w Amsterdamie.
Koncertowała na klawesynie m.in. w ramach VI Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie, na koncertach Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach, na koncertach muzyki dawnej w Klubie Niezależnych Stowarzyszeń Twórczych w Katowicach, w Niemczech, Walii i Stanach Zjednoczonych.
Utwory Aleksandry Garbal wykonywane były m.in. na Festiwalu Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), XVIII Festiwalu Sacrosong '94 w Kościele Błogosławionej Królowej Jadwigi w Krakowie, w ramach Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach (1994, 1995, 1996), na Muzycznych Spotkaniach Młodych „Alkagran” w Bielsku-Białej (1994, 1995), VI i VII Dniach Muzyki Współczesnej, Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki „Ars Cameralis Silesiae Superioris” (1995, 1996), IV Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995), w Filharmonii Opolskiej (1995), na autorskim koncercie kompozytorskim (1997) i koncertach z cyklu "Kompozytorzy Śląscy" w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (1995,1996,1997,1998, 2005, 2010), Koncercie Muzyki Perkusyjnej z okazji 65. rocznicy urodzin prof. Jana Zegalskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach (1997), Koncercie Finałowym XX Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach (2000), koncertach kompozytorskich w Pałacu Szustra w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. Stanisława Moniuszki (2010, 2011, 2012), na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2010, 2011, 2012, 2013, 2014), 41. i 43. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (2012, 2014), koncercie muzyki perkusyjnej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu - cykl „Poznańscy kompozytorzy i ich goście” (2012) oraz w Niemczech (Musikakademie Rheinsberg 1997, Hochschule fur Musik Berlin 1998), Holandii (Amsterdam 1998), Francji (III Concours International de Piano, Orleans 1998, Hericourt 2005), Walii (The Llangollen International Musical Eisteddfod, The Royal International Pavilion in Llangollen,The Prestatyn Youth Arts Festival Programme in the Parish Church, The International Festival in Ruthin, The Collegiate Church of Saint Peter in Ruthin 2005), Stanach Zjednoczonych (Panna Maria Historical Society, The Church in Panna Maria, The University of Texas - Institute of Texan Cultures at San Antonio, The University The Lady of the Lake in San Antonio, The International Festival of Culture in Corpus Christi 2001 i 2015, Floresville, San Antonio 2015), w Auli im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach - na autorskim koncercie kompozytorskim „Pamięci Profesora Józefa Świdra w drugą rocznicę śmierci" (2016) w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów podczas XXXIII Konfrontacji Chopinowskich „Słowo i Dźwięk" w Antoninie (2016) oraz na Koncercie Polskich Kompozytorek w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2016) ), na Międzynarodowym Festiwalu Kultury Polskiej w Olewsku na Ukrainie (2016), w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie (2017), na Dworze Artusa w Toruniu (2017), podczas 70 Sesji MUSICA MODERNA w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2017 i Akademii Sztuki w Szczecinie (2017).Akademii Sztuki w Szczecinie (2017, (2018), w Filharmonii Szczecińskiej (2018), Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Warszawie (2018), na X Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej im.Janiny Garści (2019), Koncercie Kompozytorskim w PSM w Strzelcach Opolskich (2019). 1997, 2001, 2015, 2016, 2017,2018 - Autorskie Koncerty Kompozytorskie w Katowicach, San Antonio i Floresville (Texas), Warszawie i w rodzinnym mieście Toszek. Źródło: www.polmic.pl –Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Generacje kompozytorów
– wpływy muzyki polskiej, francuskiej, niemieckiej i włoskiej na rozwój warsztatu kompozytorskiego
Kompozycja – wpływy francuskie i polskie:
Paryż - Gabriel Faure (1845-1924) - - Nadia Boulanger ( 1887-1977) - - Katowice - Bolesław Woytowicz (1899-1980) - - Józef Świder ( 1930- 2014) - - Aleksandra Garbal (1970-)
Paryż - Gabriel Faure (1845-1924) - - Nadia Boulanger(1887-1977) - - Warszawa- Marian Borkowski (1934-)- -Aleksandra Garbal (1970-)
Wpływy włoskie I polskie:
Roma - Alessandro Bustini (1876-1970) - - Goffredo Petrassi (1904-2003) - - Katowice - Józef Świder (1930-2014) - -Aleksandra Garbal (1970-)
Wpływy polskie I francuskie:
Paryż - Jean Francois Le Sueur (1760-1837), Napleon Henri Reber (1807-1880), Kraków –F. Mirecki - - Władysław Żeleński (1837-1921), Warszawa- Felicjan Szopski (1865-1939), Lwów, Kraków, Poznań, Warszawa – Adolf Eustachy Chybiński (1880-1952) --Kazimierz Sikorski (1895-1896) - - Marian Borkowski (1934-) - - Aleksandra Garbal (1970-)
Wpływy polskie i francusko - niemieckie:
Warszawa- Stanisław Moniuszko (1819-1872) - - - Zygmunt Noskowski ( 1846-1909) - - -Karol Szymanowski (1882-1937) --- Katowice --Bolesław Szabelski (1896-1979)---- Edward Bogusławski [harmonia, współczesne techniki kompozytorskie, instrumentacja, propedeutyka kompozycji ] - - - Edward Bogusławski (1940-2003)--- Aleksandra Garbal (1970-)
Warszawa- Władysław Żeleński (1937-1921)- - - Roman Statkowski ( 1859-1925) Katowice -- - Bolesław Szabelski (1896-1979) -- - Edward Bogusławski (1940-2003)- - - Aleksandra Garbal ( 1970-)
Paryż - Francois Clement Theodore Dubois (1837-1924) I Ernest Guiraud (1837-1892), Maurice Emmanuel (1862-1938), Charles- Marie Jean Albert Widor (1844-1937), Marcel- Jean- Jules Dupre (1886-1971) - - Paul Ducas ( 1865-1935) - - Eugene Charles Prosper ( ) - - Oliver Messiaen (1908-1992)- - - Darmstadt - Karlheinz Stockhausen(1928-2007) - - - -Warszawa - Marian Borkowski (1934-)- - Aleksandra Garbal (1970-)
Wpływy niemieckie:
Leipzig, Dresden - Fidelio Friedrich Finke (1891-1968) - - Berlin, Rheinsberg - Paul - Heinz Dittrich (1930-) - - Aleksandra Garbal (1970-)
Berlin - Rudolf Wagner – Regeny [ ur. na Śląsku, poch. z rodziny osadników saskich mieszających w Siedmiogrodzie od wielu pokoleń](1903-1069) - -Georg Katzer (1935-) - - Rheinsberg - Helmut Zaph(1956-) - - Aleksandra Garbal (1970-)
Leipzig -Johann Nepomuk David [kompozycja], Karl Straube i Gunter Ramin [organy, klawesyn], Rudolf Fischer i Anton Rohden [fortepian] - - Ruth Zechlin (Oschatz) [niemiecka kompozytorka, pianistka, organistka, klawesynistka i muzykolog] (1926-2007) - - Rheinsberg - Helmut Zaph (1956-) - - Aleksandra Garbal (1970-)
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Źródło: www.polmic.pl